Marketingsjef til BAMA Gruppen AS
Kandidatprospekt
Kandidatprospekt
Introduksjon
I dette dokumentet finner du generell informasjon om BAMA og den aktuelle rollen som Marketingsjef. Formålet med dette dokumentet er å gi deg innsikt i, og forståelse for, rekrutteringsprosessen og rollen. Det er også viktig å merke seg at opplysningene gitt i denne sammenfatningen kun er ment som en oversikt, og vi tar forbehold om eventuelle feil og endringer.
Om Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg er et konsulenthus som hjelper bedrifter og organisasjoner med humankapitalen gjennom våre tjenester innen rekruttering, konsulentutleie, bemanning og organisasjonsutvikling. Vi er spesialisert innen kommunikativ og digital kompetanse.
Hammer & Hanborg ble etablert i 1994, og har omtrent 80 medarbeidere i Norge og Sverige som jobber med oppdrag i både privat og offentlig sektor. Vi er 24 konsulenter på våre kontorer i Oslo, Stockholm og Øresund, og rundt 60 konsulenter som er utleid til våre kunder.
Vi har ansvaret for hele rekrutteringsprosessen, og vi ber om at alle henvendelser om den aktuelle rekrutteringsprosess og stillingen gis direkte til ansvarlig rekrutteringsrådgiver hos Hammer & Hanborg.
Konfidensiell informasjon
Dette dokumentet skal behandles konfidensielt og vi ber deg om ikke å videresende innholdet.
Dette er BAMA
BAMA er Norges ledende selskap innen frukt og grønt, og en stor internasjonal aktør med virksomheter i Norden og Europa.
I tillegg har BAMA en sterk posisjon innen "på farten-produkter", ferskforedlet, drikke og blomster. Hver dag jobber rundt 3000 dyktige medarbeidere i inn- og utland for en sunnere og ferskere framtid. Det er også visjonen til BAMA, og de jobber for at stadig flere skal komme nærmere målet om 5 om dagen.
BAMA skal skape grønn, ansvarlig vekst gjennom ferske og sunne produkter basert på samarbeid i hele verdikjeden.
BAMA opererer innenfor seks ulike forretningsområder i Norge– dagligvare, storkjøkken, industri, servicehandel, blomster og internasjonalt, som omfatter hel- og deleide selskaper i Sverige, Finland, Nederland og Polen. I tillegg kommer sentrale støtte- og servicefunksjoner som blant annet innkjøp, logistikk, økonomi, IT, HR, kvalitet, bærekraft, marketing og kommunikasjon.
BAMA tar ansvar for bærekraftige løsninger som sikrer god kvalitet fra jord til bord og inspirerer til en sunnere livsstil. Deres mål er å øke forbruket av sunn og bærekraftig mat ved å levere ferske produkter av høy kvalitet.
I 2021 omsatte BAMA for 20,8 milliarder kroner.

Visjonen og verdier ligger til grunn for forholdet til kunder, leverandører, kollegaer og samarbeidspartnere. Slik jobber de mot samme mål og drar i samme retning. Visjonen "En sunnere og ferskere framtid" understøttes av verdiene:
- Målrettet - Vi leverer vekst, løsninger, resultater og kvalitet, og er til å stole på.
- Ansvarlig - Vi har høy integritet og forplikter oss til etiske og ansvarlig handlinger, eksternt og internt.
- Inspirerende - Vi inspirerer til sunn livsstil gjennom engasjerende aktiviteter og kommunikasjon.
- Samspillende - Vi jobber sammen om gode løsninger og bidrar til godt arbeidsmiljø.
BAMA sin forretningsidé er å skape en ansvarlig, grønn vekst ved å levere ferske og sunne produkter, basert på samarbeid i hele verdikjeden.
De handler ferske kvalitetsprodukter fra produsenter i hele Norge, og fra alle kontinenter. Det gjør BAMA til en stor global aktør, noe som gir dem et tilsvarende ansvar for hvordan de opptrer.
BAMA er blant Norges eldste privateide handelsselskaper og eies av NorgesGruppen ASA (46 %), familien Nergaard gjennom selskapet AS Banan (34%) og Rema Industrier AS (20%) . Ingen har majoritet i selskapet, og BAMA er en selvstendig aktør.
BAMA er den desidert største aktøren på frukt og grønt i Norge og står for over 70 prosent av omsetningen i disse varegruppene. Bama leverer blant annet til NorgesGruppens store kjeder Meny, Kiwi, Spar og Joker, i tillegg til Remas butikker og HoReCa.
Om avdelingen - kunnskap og kommunikasjon

Bakgrunn for behovet for rekruttering av Marketingssjef:
- Ingebjørg Hjortdahl som har jobbet i BAMA i over 10 år skal erstattes da Ingeborg skal starte i REMA1000.
Rollen som marketingsjef
Som Marketingsjef rapporterer du til konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, Pia Gulbrandsen.
Overgripende om rollen som Marketingsjef:
Som marketingsjef hos BAMA har du muligheten til å være sentral i den videre reisen til BAMA, og nå gjelder det å bruke kraften i innsikt og analyser for å inspirere til en sunnere livsstil, gjennom å øke forbruket av sunn og bærekraftig mat.
Som Marketingsjef vil en blant annet ha følgende oppgaver:
- Ansvar for innsikt og analyse om trender, forbruker- og spisetrender, kjøpsadferd og merkevareposisjon
- Planlegging og gjennomføring av kampanjer og mediekjøp i alle kanaler
- Ansvarlig for utvikling og ivareta BAMAs merkevarer og merkevarestrategier
- Bidra til å videreutvikle langsiktige posisjoner sammen med BAMA sine kunder
- Aktivering av sponsorater
- Bidra på merkevarestrategi og forbedringsprosesser med kunder og datterselskaper
- Ansvarlig for valg av byrå og samarbeidspartnere i samarbeid
- Samarbeid på tvers av divisjoner og internasjonale samarbeidspartnere om merkevarestrategi og kampanjer
- Konseptutvikling og strategi av nye merkevarer. Rebranding av eksisterende konsepter og merkevarer
Viktige kontaktpunkter for marketingsjefen
Internt:
- Det er viktig å kunne samhandle og samarbeide med mange forskjellige nivåer. Viktige kontaktpunkter for rollen er konsernledelsen, kunder, Gartnerhallen, kollegaer og nøkkelpersoner på tvers av organisasjonen
Eksternt:
- Byråer: Karat, Fuel (Opinion, Ipsos mv)
- Ulike samarbeidspartnere, inkl. Gartnerhallen, Stiftelsen Norsk Mat, Opplysningskontoret for frukt og grønt.
Rapporteringslinjer:
- Marketingsjef rapporterer til Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, Pia Gulbrandsen
Personalansvar for:
- 3 spesialister (innholdsprodusenter, marketingsansvarlig, prosjektleder)
Budsjett og resultatansvar:
- Ja
Ledelse:
- Lederansvarsområde: lede et team av spesialister
- Type ledelse: både drive og utvikle
- Ledende operativ stilling: en del av lederteamet til Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt (avdeling: Kunnskap og kommunikasjon)
Kompetanse vi søker etter til denne rollen
Til rollen som Marketingsjef tror vi en lykkes best om en har med seg en høyere relevant utdannelse, gjerne innen markedsføring, kommunikasjon og ledelse, men vi er åpne for ulike bakgrunner.
Vi tror det er viktig med følgende arbeidserfaring:
- Lengre relevant erfaring med markedsføring/kategoriarbeid helst innenfor FMCG fra merkevareleverandør eller handelen
- Erfaring med utvikling av merkevarestrategisprosesser
- Ledererfaring
- Kommersiell erfaring
- Erfaring fra større vekstprosjekter og strategiarbeid er meritterende
Språkkunnskaper:
- Gode formuleringsevner i norsk og engelsk både skriftlig og muntlig. Det er ofte møter på engelsk.
Som person tror vi det er viktig med egenskaper som:
- Pragmatisk og initiativrik
- Faglig sterk og trygg og troverdig
- Analytisk - bruker innsikt og fakta i beslutninger og argumentasjoner
- Samfunnsengasjert, du ser megatrender.
- Kreativ, du ser nye muligheter basert på innsikt
- Relasjonsbygger
- Resultatorientert
- Samhandlingsorientert
- Uredd og robust
- Gode kommunikasjonsevner
- Drives av å se nye muligheter og bidra til kommersiell vekst
- Forretningsforståelse og interesse for hele verdikjeden
- Dyktig til å lede og motivere andre
Hammer & Hanborg mener at det er en forskjell på å være dyktig og være riktig for en jobb. Hammer & Hanborg ser på kompetanse som mer enn en CV. Kompetanse inkluderer en persons kunnskap, ferdigheter, holdninger og hvordan disse brukes i samspill. Vi har valgt å definere kompetanse til å inneholde følgende komponenter:
- Kunnskap
- Forståelse
- Ferdigheter
- Potensial
- Kognitive ferdigheter
- Sosiale ferdigheter
- Emosjonelle ferdigheter
- Holdninger og verdier
Personlige egenskaper – Hammer & Hanborg kompetansemodell:
Co-Creator
Ideell kandidat for denne rollen er en co-creator. Even til å samarbeide effektivt med andre blir stadig viktigere når alt globaliseres. Teknologien gjør at vi finner nye muligheter når vi samarbeider på tvers av bransjer, fagområder og ulike kulturer. Dette er egenskapen som evner å samhandle med de forskjellige fagområdene. Den evner og trives i roller der en har mulighet til å jobbe med ulike spesialist funksjoner og fagområder, og som kan samarbeide med folk på alle nivåer både internt og eksternt. Essensielle egenskaper er integritet, innby til tillit og ha forståelse for andres perspektiv og en lite hierarkisk måte å samarbeide med andre.
Visionary
Ideell kandidat er sterk visjonært. Nå som forutsettingene kontinuerlig endres må også målene endres. Derfor er evnen til å fokusere på visjoner og forbi målene, en viktig egenskap for å lykkes i rollen.
Enabler
Ideell kandidat har også litt av enabler i seg. Viktige egenskaper er evnen til å bygge organisasjoner ved å motivere og inspirere andre samt ta beslutninger og håndtere vanskelige og utfordrende situasjoner objektivt. Andre egenskaper er å innby til tillit og gode kommunikative evner, evnen til å tydeliggjøre visjoner, begreper og meninger. Enabler evner også å identifiserer de forskjellige behovene og ambisjonene i organisasjonen og tiltrekker seg og beholder talenter.
BAMA tilbyr
-
En unik mulighet til å jobbe med en av Norges sterkeste merkevarer, og produkter som er blant det sunneste og mest bærekraftige man kan spise
Et uformelt miljø med høy faglig kompetanse
Konkurransedyktig lønn, pensjon og forsikringer, Norges beste og billigste personalrestaurant, treningssenter og rabatt på SATS, bedriftshytte, mobiltelefon og bredbånd
Om rekrutteringsprosessen

Oppstart
Sammen vår oppdragsgiver utarbeider vi en kravprofil som inneholder informasjon om den aktuelle stillingen, selskapet/organisasjonen og eksterne faktorer som er essensielle for å lykkes. Et utdrag av dette finner du i dette dokumentet.

Utlysning
Vi publiserer den ledige jobben i vårt eget nettverk og i relevante kanaler.

Du intervjues
Under første innledende intervju vil vår rekrutteringskonsulent og du i samarbeid gjennomgå aktuell rolle og vi vil avdekke din kompetanse og motivasjon. Vi spør om din formalkompetanse, om dine faktiske meritter, hva du har oppnådd tidligere og din nåværende arbeidsplass og vi vil snakke om hva som er viktig for deg i fremtidig jobb. Vi vil også innhente dine vitnemål og eventuelle arbeidsprøver.

Vi holder deg oppdatert
Dersom begge parter ønsker å gå videre i prosessen vil du bli presentert for vår oppdragsgiver. Da presenterer vi din CV sammen med vår oppfatning av intervjuet og hvorfor du er kvalifisert for stillingen.

Du forberedes
Dersom vår oppdragsgiver også finner deg interessant for stillingen, vil du og vår oppdragsgiver treffes for et intervju. Vi deltar normalt ikke i dette intervjuet, men vi vil forberede deg. For at du skal være best mulig forberedt, vil vi gi deg råd om hvilke kompetanser du bør fremheve under møtet, og tips om hvilke spørsmål du bør stille for den aktuelle stillingen og selskapet.

Tester og dybdeintervju
Hvis både du og vår oppdragsgiver ønsker å gå videre i rekrutteringsprosessen dere begge ønsker å gå videre, ber vi deg gjennomføre personlighetsspørreskjema og tester. Dette vil bidra til å kartlegge din prefererte arbeidsadferd, motivatorer og sannsynlighet for å lykkes i rollen. Etter gjennomføringen av testene gjennomfører vi intervju med deg basert på vår egen kompetanseprofil. Du mottar en rapport av resultatene.
Deretter presenterer vi resultatene for deg og vår oppdragsgiver. Her kan du lese mer om Hammer og Hanborgs kompetansemodell. Vi avtaler tidspunkt som passer oss begge for dette møte.
Hammer & Hanborgs kompetansemodell er utarbeidet i samarbeid med SHL. SHL er et internasjonalt selskap som er verdensledende innen arbeidspsykologiske verktøy og talent management løsninger. Her kan du lese mer om SHL.

Ytterligere intervju hos oss og oppdragsgiver
Vi vil følge opp med ytterligere samtaler hos oss og hos vår oppdragsgiver, inkludert en case- gjennomføring.

Referansesjekk
Finalekandidatene vil bli referansekontrollert. Til denne rollen ønsker vi å prate med tre referansepersoner. Vi formidler resultatene av referansesjekken for vår oppdragsgiver. Vi bruker Refapp som verktøy i våre rekrutteringsprosesser, og noen ganger ringer vi dine referanser. Du blir alltid varslet i forkant. I noen roller kan det også være aktuelt med utdypende bakgrunnskontroll. Vi vil i alle tilfeller deg opplyse om dette i forkant.

Endelig beskjed
Vi følger deg opp i hele rekrutteringsprosessen, helt frem til stillingen er besatt og holder deg løpende informert.

Oppfølgning
Vi vil gjerne følge opp etter ansettelsen også. Var rollen slik vi forespeilet den til deg?
Vi lykkes når du og vår oppdragsgiver lykkes.

Tusen takk for ditt samarbeid!
Vi jobber for å sluttføre rekrutteringsprosessen i uke 8.
BAMA samarbeider med Hammer & Hanborg. Ved spørsmål om rollen eller rekrutteringsprosessen kan du kontakte Trine Larsen per e-post trine.larsen@hammerhanborg.com eller telefon 22 44 33 00.