Kandidatprospekt
Avdelingsleder Rogaland til Ortopediteknikk
I dette dokumentet finner du generell informasjon om Ortopediteknikk og den aktuelle rollen som Avdelingsleder Rogaland
Formålet med dette dokumentet er å gi deg innsikt i, og forståelse for, rekrutteringsprosessen og rollen. Det er også viktig å merke seg at opplysningene gitt i denne sammenfatningen kun er ment som en oversikt, og vi tar forbehold om eventuelle feil og endringer.
Dette dokumentet skal behandles konfidensielt og vi ber deg om ikke å videresende innholdet.
Dette er Ortopediteknikk
Ortopediteknikk AS er en av Norges ledende ortopeditekniske virksomheter, etablert i 1980. Med 160 ansatte leverer selskapet tilpassede hjelpemidler til over 30.000 brukere årlig. Ortopediteknikk AS er privateid og har avdelinger i Rogaland, Førde, Vestfold og Telemark, Sandvika, Lillestrøm, Rygge, Gran og Oslo. Selskapet har høy individuell kompetanse og sterke faglige team som kontinuerlig utvikler sin kunnskap i takt med teknologiske endringer. Ortopediteknikk AS er stolte av å være en leverandøruavhengig aktør og fokuserer på størst mulig produksjon og verdiskapning i eget hus.
Visjonen til Ortopediteknikk er: «Mennesker er sine historier, og Ortopediteknikk bidrar til at de skrives.»
Gjennom faglig dyktighet og god forretningsforståelse arbeider selskapet for å skape økt livskvalitet for brukerne. Ortopediteknikk spiller også en aktiv rolle i utviklingen av faget ortopediteknikk og bidrar til å fremme etisk handel i samarbeid med OVL og andre bransjekollegaer.
Organisasjonskart

Stillingen inngår i ledergruppen.
Avdelingsleder rapporterer til
Daglig leder i Ortopediteknikk, Åsa Roth.
Formålet med rollen som avdelingsleder Rogaland i Ortopediteknikk
Rollen som avdelingsleder er avgjørende for å sikre videre utvikling, innovasjon og å styrke avdelingens posisjon i markedet.
- Ansatte
- Blir Ortopediteknikk etablert
- Leverer 60 000 hjelpemidler årlig
- Til over 30 000 brukere
Om rollen som Avdelingsleder
Ortopediteknikk søker en Avdelingsleder i Rogaland. Etter mange år som leder går avdelingsledereren av med pensjon. Vi søker nå hans etterfølger til en nøkkelrolle med både strategisk og operativt ansvar.
Den nye avdelingslederen overtar en velfungerende avdeling med høy faglig standard og et solid fundament. Oppgaven blir å videreføre det gode arbeidet, samtidig som man tilfører nye ideer, prosjekter og utviklingskraft. Rollen innebærer å implementere selskapets strategi, bygge tillit, styrke samarbeid og skape en kultur for innovasjon og kontinuerlig forbedring på tvers av fagområder.
Ansvar og oppgaver
Som avdelingsleder har en ansvar for Ortopediteknikks Stavanger-avdeling med 27 ansatte. Hovedoppgaver vil være å:
- Lede og utvikle avdelingen, både strategisk og operativt
- Delta aktivt i ledergruppen og bidra til selskapets overordnede strategi
- Bygge og vedlikeholde nettverk mot privatmarkedet, sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner
- Skape engasjement og spille medarbeidere gode
- Utvise sterke mellommenneskelige ferdigheter som fleksibilitet, sensitivitet og aktiv lytting
- Forstå verdiskaping og være tydelig kundeorientert
- Sikre høy etisk standard i et strengt regulert miljø
- Drive digital utvikling og optimalisere digitale løsninger i avdelingen
- Utøve tillitsbasert ledelse
- Fokus på nye kommersielle muligheter
Du vil samarbeide tett med
- Daglig leder
- Ledergruppe
- Ansatte
- Kunder
- Sykehus og andre rehabiliteringssteder
- Leverandører
- Ortopediske Virksomheters Landsforbund (OVL)
- NITO Ortopedi
- Norske Ortopediteknikeres Forening (NOtF)»
Hvorfor er denne rollen interessant?
- Høy individuell kompetanse: Ortopediteknikk har sterke faglige team som kontinuerlig utvikler sin kunnskap.
- Frihet og bevegelse: De jobber for at pasienter med behov for ortopediske hjelpemidler skal oppnå frihet og bevegelse
- Ingen leverandørbindinger: De kan velge fritt blant bransjens leverandører.
- Norsk selskap: De fokuserer på at Ortopediteknikk er et norsk selskap, og de har størst mulig produksjon og verdiskapning i eget hus.
- Etikk og regelverk: De går ikke på akkord med etikk eller regelverk.
- Kort vei i beslutningsprosesser: Det er kort vei i beslutningsprosesser mellom ledelse, klinikk og verksted.
- Konkurransedyktige betingelser: De har konkurransedyktige betingelser og helseforsikring, overskuddsdeling for alle ansatte, og tilbyr 7 % pensjon fra første krone.
KPI-er for rollen
Kvalitet/etterlevelse (avvik, reklamasjoner, internkontroll)
Leveranse/kapasitet (flyt, leveransetid, effektivitet)
Medarbeidere (engasjement, turnover, sykefravær)
Vekst/kommersiell utvikling (nye muligheter/privatmarked)
Forbedring/digital utvikling (prosjekter og gevinster)
-
Vi tror på att information ska visa oss vägen framåt. Hos oss får du möjligheten att forma våra metoder, med korta beslutsvägar och fokus på samarbete och kvalitet.
Åsa Roth
Daglig leder i Ortopediteknikk
Kompetansen vi søker
Ortopediteknikk ser etter en avdelingsleder som kan videreføre en velfungerende avdeling, samtidig som vedkommende tilfører utviklingskraft, innovasjon og forbedringer – i et marked som er strengt regulert og med høye krav til etikk og kvalitet.
Kvalifikasjoner
Dokumentert ledererfaring med ansvar for både mennesker og resultater.
Erfaring med innovasjon og utviklingsarbeid.
God forståelse for å operere i et strengt regulert miljø med høye krav til etikk og kvalitet.
Det er en fordel (men ikke et krav) med kjennskap til helse/ortopedi/fysioterapi/rehab, evt. andre bransjer med sterke profesjoner/reguleringer (f.eks. optiker/organisasjoner).
Som person er du
Lydhør og trygg i å løfte andre – skaper fellesskap, deler kunnskap og bygger et godt samarbeidsklima.
Robust og tålmodig, og samtidig tydelig på at kvalitet er avgjørende (både for pasientresultat og stolthet hos ansatte).
-------------------------------------------------
Hammer & Hanborg mener at det er en forskjell på å være dyktig og være riktig for en jobb. Hammer & Hanborg ser på kompetanse som mer enn en CV. Kompetanse inkluderer en persons kunnskap, ferdigheter, holdninger og hvordan disse brukes i samspill. Vi har valgt å definere kompetanse til å inneholde følgende komponenter:
- Kunnskap
- Forståelse
- Ferdigheter
- Potensial
- Kognitive ferdigheter
- Sosiale ferdigheter
- Emosjonelle ferdigheter
- Holdninger og verdier
Personlige egenskaper – Hammer & Hanborgs kompetansemodell

Enabler
Moderne ledelse handler mindre om kontroll og mer om å få mennesker til å lykkes. En Enabler skaper retning og fart ved å motivere, inspirere og bygge tillit – og evner å ta tydelige beslutninger, også i krevende situasjoner. Like viktig er evnen til å kommunisere klart, tydeliggjøre visjoner og skape felles forståelse. En Enabler ser ulike behov og ambisjoner i organisasjonen, og er bevisst på å tiltrekke, utvikle og beholde talenter.
Relevante egenskaper:
Motiverer og inspirerer, og bygger kultur for ansvar og gjennomføring.
Tar beslutninger objektivt og håndterer krevende situasjoner med ro og tydelighet.
Skaper tillit gjennom åpen, tydelig og samlende kommunikasjon.
Klargjør mål og retning – oversetter strategi til konkrete prioriteringer.
Identifiserer og utvikler kompetanse, og evner å tiltrekke og beholde talenter.
Co-Creator
Samarbeidsevne for å få med seg teamet og ledergruppen i endringsprosessen er også avgjørende. Å skape forståelse og støtte for moderniseringstiltak på tvers av organisasjonen krever sterke relasjonelle ferdigheter.
Relevante egenskaper:
- Relasjonsbygger som engasjerer og samarbeider godt med ulike nivåer.
- Interesse for menneskene bak tallene.
- Etisk og pålitelig med høy integritet.
Om rekrutteringsprosessen
Oppstart
Sammen med vår oppdragsgiver utarbeider vi en kravprofil som inneholder informasjon om den aktuelle stillingen, selskapet/organisasjonen og eksterne faktorer som er essensielle for å lykkes. Et utdrag av dette finner du i dette dokumentet.
Utlysning
Vi publiserer den ledige jobben i vårt eget nettverk og i relevante kanaler.
Du intervjues
Det første innledende intervjuet vil holdes digitalt, der du sammen med vår rekrutteringsrådgiver gjennomgå den aktuelle rollen, samtidig som vi kartlegger din kompetanse og motivasjon. Vi vil diskutere din formalkompetanse, tidligere meritter og resultater, samt din nåværende arbeidssituasjon. Samtalen vil også fokusere på hva som er viktig for deg i en fremtidig jobb. I denne fasen vil vi be om vitnemål og eventuelle arbeidsprøver som en del av prosessen.
Vi holder deg oppdatert
Dersom begge parter ønsker å gå videre i prosessen, vil vi presentere deg for vår oppdragsgiver. Din CV vil bli supplert med vår vurdering av intervjuet og en begrunnelse for hvorfor vi mener du er kvalifisert for stillingen.
Du forberedes
Hvis vår oppdragsgiver finner deg interessant for stillingen, vil du bli invitert til et intervju med dem. Vi deltar normalt ikke i dette møtet, men sørger for at du er godt forberedt. For å gi deg best mulig utgangspunkt, vil vi veilede deg i hvilke kompetanser du bør fremheve, og gi deg tips om relevante spørsmål å stille for både stillingen og selskapet.
Tester og dybdeintervju
Hvis både du og vår oppdragsgiver ønsker å fortsette i prosessen, vil vi be deg gjennomføre et personlighetsspørreskjema og tester. Disse kartlegger din foretrukne arbeidsadferd, motivatorer og sannsynlighet for suksess i rollen. Etter testene gjennomfører vi et intervju basert på vår kompetanseprofil, og du mottar en rapport med resultatene.
Resultatene blir deretter presentert for både deg og vår oppdragsgiver på et avtalt tidspunkt. Hammer & Hanborgs kompetansemodell, utviklet i samarbeid med SHL – en global leder innen arbeidspsykologiske verktøy, danner grunnlaget for denne prosessen.
Her kan du lese mer om Hammer & Hanborgs kompetansemodell og SHL.
Ytterligere intervju hos oss og oppdragsgiver
Vi vil følge opp med ytterligere samtaler hos oss og hos vår oppdragsgiver, inkludert en case- gjennomføring.
Referansesjekk
Finalekandidatene vil gjennomgå referansekontroll, hvor vi ønsker å prate med tre referansepersoner. Resultatene av referansesjekken formidles til vår oppdragsgiver. Vi bruker Refapp som verktøy i denne prosessen, og i noen tilfeller ringer vi dine referanser. Du vil alltid bli varslet på forhånd. For enkelte roller kan det også være aktuelt med en mer omfattende bakgrunnskontroll, noe vi informerer deg om på forhånd.
Endelig beskjed
Vi følger deg tett gjennom hele rekrutteringsprosessen og holder deg løpende oppdatert helt frem til stillingen er besatt.
Oppfølgning
Vi ønsker også å følge deg opp etter ansettelsen. Var rollen slik vi beskrev den for deg?
Vi lykkes først når både du og vår oppdragsgiver lykkes.
Tusen takk for ditt samarbeid!
Vi jobber for å sluttføre rekrutteringsprosessen i uke 9 2026.
- Første intervjuer digitalt med Hammer & Hanborg i uke 3-4.
- Første intervjuer hos Ortopediteknikk vil være 3. og 4. februar.
- Dybdeintervjuer og tester med Hammer & Hanborg i uke 6/7.
- 2. gangs intervju med case hos Ortopediteknikk er i uke 7/8.
- Evaluering, ytterligere samtaler, referansesjekk, tilbud og forhandling vil skje i uke 8-9.
Det kan bli endringer i tidsplanen.
Ortopediteknikk samarbeider med Hammer & Hanborg. Har du spørsmål om rollen eller rekrutteringsprosessen kan du kontakte Trine Larsen per e-post trine.larsen@hammerhanborg.com eller telefon 22 44 33 00.
Om Hammer & Hanborg Norge
Vi mener at spesialister bør rekruttere spesialister.
Hos Hammer & Hanborg er dette en grunnleggende overbevisning som gjennomsyrer alt vi gjør.
Vi er anerkjente eksperter innen kommunikasjon, markedsføring, økonomi og juss. Med dyp bransjeforståelse matcher vi virksomheter med den kompetansen de trenger for å vokse og tilpasse seg i en verden i rask endring.
I over 30 år har Hammer & Hanborg vært en pålitelig samarbeidspartner for selskaper og organisasjoner som ønsker å styrke sin menneskelige kapital.
Vi er spesialister på rekruttering av ledere, mellomledere og fagspesialister – og vi tilbyr høyt kvalifiserte konsulenter til prosjekter, interimstillinger og midlertidige oppdrag.
Siden vi ble en del av Jurek Group i 2022, har vi utvidet vår rekkevidde og styrket vår leveranseevne ytterligere. Partnerskapet har gitt oss dypere kompetanse og økt kapasitet til å tilby skreddersydde og kvalitetssterke løsninger.
Med kontorer i Oslo, Stockholm, Gøteborg og Øresundsregionen bistår vi hvert år hundrevis av kunder med å finne riktig kompetanse – enten det gjelder faste ansettelser eller prosjektbaserte roller. Kundene våre spenner fra innovative oppstartsbedrifter til veletablerte selskaper og internasjonale konsern. Noen utfordrer markedet, andre leder det. Felles for dem alle er behovet for riktig kompetanse – til rett tid.
Hammer & Hanborg er godkjent av Arbeidstilsynet og sertifisert av NHO som en Revidert Arbeidsgiver, noe som bekrefter vår forpliktelse til kvalitet, etikk og profesjonalitet. Vi er stolte av å være en betrodd rådgiver for både offentlig og privat sektor – blant annet for den norske regjeringen og Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) – spesielt i spørsmål som gjelder fremtidens arbeidsliv.
Som anerkjente tankeledere innen fremtidens arbeidsliv har vi ikke bare skrevet en bok om temaet – vi gjennomfører også jevnlige studier og undersøkelser basert på fersk forskning og nye markedstrender.
Les mer om hvordan vi jobber med rekruttering og konsulenttjenester.