Kommunikasjonssjef til Berg-Hansen
Vil du lede kommunikasjonsarbeidet i Norges ledende reisebyrå?
Kandidatprospekt
Introduksjon
I dette dokumentet finner du generell informasjon om Berg-Hansen, den aktuelle stillingen som Kommunikasjonssjef og om de utfordringer og forventninger som stilles til rollen. Formålet med dette dokumentet er å gi deg innsikt i, og forståelse for, rekrutteringsprosessen og rollen. Det er også viktig å merke seg at opplysningene gitt i denne sammenfatningen kun er ment som en oversikt, og vi tar forbehold om eventuelle feil og endringer.
Om Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg er et konsulenthus som hjelper bedrifter og organisasjoner med humankapitalen gjennom våre tjenester innen rekruttering, konsulentutleie, bemanning og organisasjonsutvikling. Vi er spesialisert innen kommunikativ og digital kompetanse.
Hammer & Hanborg ble etablert i 1994, og har omtrent 80 medarbeidere i Norge og Sverige som jobber med oppdrag i både privat og offentlig sektor. Vi er 24 konsulenter på våre kontorer i Oslo, Stockholm og Øresund, og rundt 60 konsulenter som er utleid til våre kunder.
Vi har ansvaret for hele rekrutteringsprosessen, og vi ber om at alle henvendelser om den aktuelle rekrutteringsprosess og stillingen gis direkte til ansvarlig rekrutteringsrådgiver hos Hammer & Hanborg.
Konfidensiell informasjon
Dette dokumentet skal behandles konfidensielt og vi ber deg om ikke å videresende innholdet.
Dette er Berg-Hansen
Berg-Hansen er et norskeid, privat selskap som ble etablert i 1875. Selskapet er i dag Norges største totalleverandør av reisetjenester, og har 320 ansatte fordelt på kontorer over hele landet, fra Agder i sør til Troms og Finnmark i nord. De leverer jobbreiser, privatreiser, alle typer arrangementer, i tillegg til egenproduserte pakketurer.
I Berg-Hansen går de på jobb for å gi kundene service i verdensklasse, samtidig som de har det gøy på veien. Berg-Hansen har opparbeidet seg en unik posisjon gjennom omfattende digitalisering og høy reisefaglig kompetanse.
Berg-Hansen er «bokstavelig talt» på reise, selv om de har et sterkt utgangspunkt med 40 prosent markedsandel i Norge, har de også ambisjoner om ferden videre. Digitalisering og bruk av teknologi står høyt på agendaen for å gi kundene de beste produktene og tjenestene.

- Berg-Hansen er rundt 320 ansatte, fordelt på kontorer over hele landet.
- Administrerende direktør er Per Arne Villadsen.
- Alle kontorer er godkjente IATA-agenter, lisensiert for å utstede alle typer flybilletter og reisedokumenter.
- Berg-Hansen leverer alle typer reisetjenester – eksempelvis jobbreiser, gruppereiser, møter, konferanser, arrangementer, feriereiser, cruise, hotell, fly, tog og leiebil.
- Eier er norske Aircontact Group AS, som i tillegg driver med andre spennende tjenester innenfor flymegling, flyfrakt, marin-, IT- og bioteknologi.
- Berg-Hansen har også et internasjonalt partnerskap med CWT, som er en av verdens største internasjonale reisebyråkjeder.
- Berg-Hansen er godkjent lærebedrift.
- Berg-Hansen er sertifisert gjennom ISO 9001 (Kvalitetsledelse) og 14001 (Miljøledelse).
- Berg-Hansen er sertifisert gjennom Miljøfyrtårn.
Bærekraft
- Berg-Hansen har bærekraft som en del av sin strategi. Berg-Hansen erkjenner at reiseliv er en del av utfordringen. Derfor vil Berg-Hansen gjøre alt de kan for at det negative fotavtrykket ved reiser reduseres så mye som mulig, samtidig som Berg-Hansen styrker de positive effektene ved reiseliv. Dette kaller Berg-Hansen "God reise". Hvem vi er som selskap, hvilken bransje vi tilhører og hva slags fotavtrykk vår virksomhet etterlater, setter premissene for hvordan vi jobber med bærekraft. Berg-Hansen sin bærekraftstrategi er jobbet ut fra FNs bærekraftmål 8, 12, 13 og 16.
- For Berg-Hansen innebærer dette at de jobber konkret med 4 ulike retninger innenfor bærekraft.

Om kommunikasjonsavdelingen
- Kommunikasjonsavdelingen har et overordnet ansvar for strategisk og operativ kommunikasjon internt og eksternt. Dette inkluderer blant annet merkevare-/omdømmebygging med strategisk posisjonering og synliggjøring av Berg-Hansen i markedet og i samfunnet. Bærekraft-kommunikasjon er en viktig del av dette, hvor Berg-Hansen engasjerer seg for å bidra til omstilling av reiselivsbransjen. I tillegg er internkommunikasjon og kulturbygging en vesentlig oppgave.
- Dette innebærer også tett dialog og samarbeid med forretningsområdene Jobbreiser, Meetings & Events og Privatreiser. Avdelingen har ansvar for de ulike kommunikasjonskanalene, og sikre at Berg-Hansen er helhetlige i alt de gjør.
- Kommunikasjonsavdelingen har en sentral rolle i Berg-Hansen, hvor det jobbes tett og aktivt med ledelsen og alle forretningsområdene.
Kommunikasjonsavdelingen består i dag av:
-
Kommunikasjonssjef
Denne rollen
-
Kommunikasjonsrådgiver
-
Grafisk/UX/Interaksjonsdesigner
-
Innholdsprodusent
-
Innholdsprodusent
Rekruttering er i gang
Rollen som kommunikasjonssjef
Som kommunikasjonssjef rapporterer du til CEO/Administrerende direktør Per Arne Villadsen.
Overgripende om rollen som kommunikasjonssjef:
Som kommunikasjonssjef hos Berg-Hansen får du ansvaret for strategisk og operativ kommunikasjon:
- Ansvarlig for helhetlig intern og ekstern kommunikasjon i Berg-Hansen.
- Merkevare- og omdømmebygging med strategisk posisjonering, samt synliggjøring av Berg-Hansen i markedet og i samfunnet.
- Hovedansvar for Berg-Hansens bærekraftstrategi.
- Beredskapskommunikasjon.
- Planlegging, konseptualisering og gjennomføring av interne og eksterne arrangementer.
- Internkommunikasjon og kulturbygging i samarbeid med HR.
Kommunikasjonssjefen har, i samarbeid med øvrige ledere i Berg-Hansen, et særskilt ansvar for å bidra til utviklingen av selskapet i sin helhet, motivere og engasjere alle medarbeidere og bidra til at miljøet «blomstrer».
Du vil lede en faglig sterk avdeling som jobber med alle relevante kanaler, reklame, PR, mediehåndtering, nettsider, sosiale medier, intranett og arrangementer. Avdelingen har kompetanse på områder som markedsføring, innholdsproduksjon, sosiale medier, nettsider, design og samfunnskontakt.
Dette innebærer blant annet;
Oppfølging og utvikling av medarbeidere
- Sikre at avdelingen har rett kompetanse for å nå kortsiktige og langsiktige mål gjennom oppfølging og utvikling av medarbeidere.
Kommunikasjonsstrategi
- Ansvarlig for å opprettholde en overordnet kommunikasjonsstrategi internt og eksternt.
Bærekraft
- Kommunikasjonssjef har hovedansvaret for bærekraftprogrammet, i samarbeid med forretningsområder og kjedeleder. Du tilrettelegger for at Berg-Hasen utvikler seg innenfor bærekraftstrategien og gjennomfører aktiviteter i henhold til plan. Bærekraftprogrammet går under betegnelsen: «God reise».
Prosjekter
- Delta i tverrfaglige prosjekter med ulike interessenter internt.
Kjeden
- Støtte kjeden med alt fra annonser til sparring på kommunikasjonsstrategier.
Beredskap
- Holde planen for beredskap på øverste nivå. Ansvarlig for årlige gjennomganger og treninger.
Økonomi/budsjett
- Budsjett og kostnadskontroll.
Utvikling
- Det forventes at kommunikasjonssjefen utvikler seg som en leder som er sentral i Berg-Hansen's videre utvikling ihht. strategi.
- Opparbeide en solid posisjon som en sterk talsperson for bransjen/selskapet.
- Rollen vil delta i Berg-Hansen sitt lederprogram.
Viktige kontaktpunkter for kommunikasjonssjefen:
Hele organisasjonen er naturlig viktig for denne rollen og spesielt:
- Administrerende direktør
- Ledergruppen (Jobbreiser, Salg-/marked, M&E)
- HR leder
- IT leder
- Medier
- Samarbeidspartnere
Arbeidsverktøy som benyttes:
- Office 365
- Bilde- og mediabank: iStock/Wordpress
- Adobe: InDesign, Illustrator, Acrobat, Photoshop, PremierePro og Figmo
- Matomo / + SEO Yoast (Google analytics fases ut i disse dager)
- Publiseringsverktøy: Wordpress
- Bilde og videoredigering: Canva, Bridge
- Intranet: Workplace
- Enalizer
- Apsis
- Ibistic
Kompetanse vi søker etter til denne rollen
Til rollen som kommunikasjonssjef til Berg-Hansen ser vi etter kandidater med høyere relevant utdannelse, gjerne innen økonomi/markedsføring, PR/kommunikasjon, journalistikk/kommunikasjon, men vi er åpne for ulike bakgrunner.
Vi tror det er viktig med følgende arbeidserfaring:
- Flere års relevant kommunikasjonserfaring, eksakt antall år er ikke det viktigste, det viktigste er en faglig trygghet og erfaring.
- Ha breddeerfaring innen ekstern- intern- og 360 graders kommunikasjon.
- Gode skriftlige og muntlige formuleringsevner, skriver og evaluerer tekster raskt – med evne til å forenkle og gjøre tydelig.
- Erfaring med å konseptualisere andres budskap.
- Erfaring med til å jobbe strukturert med strategi- og planarbeid.
- Erfaring med formell eller uformell personalledelse.
- Interesse for plan- og strategiarbeid.
Vi ser gjerne at en har erfaring fra kommunikasjonsavdelinger, byråer eller andre relevante miljøer. Det er ikke et krav med erfaring fra reiseliv, men erfaring fra bransjer med et sterkt kundefokus vil være en fordel.
Vi tror også at det er viktig med følgende personlige egenskaper:
- Relasjonsbygger.
- Selvdrivende.
- Engasjert.
- Rasjonell.
- Gjennomføringsevne.
- Jobbe mot strategiske mål.
- Lederegenskaper/ lederpotensial med evne til å utvikle medarbeidere.
- Energisk.
- Strukturert og metodisk i arbeidsform.
- Prestisjeløs.
- Faglig integritet.
Vi mener at det er en forskjell på å være dyktig og være riktig for en jobb. Hammer & Hanborg ser på kompetanse som mer enn en CV. Kompetanse inkluderer en persons kunnskap, ferdigheter, holdninger og hvordan disse brukes i samspill. Vi har valgt å definere kompetanse til å inneholde følgende komponenter:
- Kunnskap.
- Forståelse.
- Ferdigheter.
- Potensial.
- Kognitive ferdigheter.
- Sosiale ferdigheter.
- Emosjonelle ferdigheter.
- Holdninger og verdier.
Personlige egenskaper – Hammer & Hanborg kompetansemodell
Enabler
Ideell kandidat er en sterk enabler. Viktige egenskaper er evnen til å bygge organisasjoner ved å motivere og inspirere andre samt ta beslutninger og håndtere vanskelige og utfordrende situasjoner objektivt. Andre egenskaper er å innby til tillit og gode kommunikative evner, evnen til å tydeliggjøre visjoner, begreper og meninger. Enabler evner også å identifiserer de forskjellige behovene og ambisjonene i organisasjonen og tiltrekker seg og beholder talenter.
Visionary
Ideell kandidat bør også ha noe visjonært. Nå som forutsettingene kontinuerlig endres må også målene endres. Derfor er evnen til å fokusere på visjoner og forbi målene, en viktig egenskap for å lykkes i rollen.
Om rekrutteringsprosessen

Oppstart
Sammen vår oppdragsgiver utarbeider vi en kravprofil som inneholder informasjon om den aktuelle stillingen, selskapet/organisasjonen og eksterne faktorer som er essensielle for å lykkes. Et utdrag av dette arbeidet finner du i dette dokumentet.

Utlysning
Vi publiserer den ledige jobben i vårt eget nettverk og i relevante kanaler.

Du intervjues
Under første innledende intervju vil vår rekrutteringskonsulent og du i samarbeid gjennomgå aktuell rolle og vi vil avdekke din kompetanse og motivasjon. Vi spør om din formalkompetanse, om dine faktiske meritter, hva du har oppnådd tidligere og din nåværende arbeidsplass og vi vil snakke om hva som er viktig for deg i fremtidig jobb. Vi vil også innhente dine vitnemål og eventuelle arbeidsprøver.

Vi holder deg oppdatert
Dersom begge parter ønsker å gå videre i prosessen vil du bli presentert for vår oppdragsgiver. Da presenterer vi din CV sammen med vår oppfatning av intervjuet og hvorfor du er kvalifisert for stillingen.

Du forberedes
Dersom vår oppdragsgiver også finner deg interessant for stillingen, avtaler vi et møte med deg og vår oppdragsgiver for et intervju. Vi deltar normalt ikke i dette intervjuet, men vi vil forberede deg. For at du skal være best mulig forberedt, vil vi gi deg råd om hvilke kompetanser du bør fremheve under møtet, og tips om hvilke spørsmål du bør stille for den aktuelle stillingen og selskapet.

Tester og dybdeintervju
Hvis både du og vår oppdragsgiver ønsker å gå videre i rekrutteringsprosessen dere begge ønsker å gå videre, ber vi deg gjennomføre personlighetsspørreskjema og tester. Dette vil bidra til å kartlegge din prefererte arbeidsadferd, motivatorer og sannsynlighet for å lykkes i rollen. Etter gjennomføringen av testene gjennomfører vi intervju med deg basert på vår egen kompetanseprofil. Du mottar en rapport av resultatene.
Deretter presenterer vi resultatene for deg og vår oppdragsgiver. Her kan du lese mer om Hammer og Hanborgs kompetansemodell. Vi avtaler tidspunkt som passer oss begge for dette møte.
Hammer & Hanborgs kompetansemodell er utarbeidet i samarbeid med SHL. SHL er et internasjonalt selskap som er verdensledende innen arbeidspsykologiske verktøy og talent management løsninger. Her kan du lese mer om SHL.

Ytterligere intervju hos oss og oppdragsgiver
Vi vil følge opp med ytterligere samtaler hos oss og hos vår oppdragsgiver, inkludert en case- gjennomføring.

Referansesjekk
Finalekandidatene vil bli referansekontrollert. Til denne rollen ønsker vi å prate med tre referansepersoner. Vi formidler resultatene av referansesjekken for vår oppdragsgiver. Vi bruker Refapp som verktøy i våre rekrutteringsprosesser, og noen ganger ringer vi dine referanser. Du blir alltid varslet i forkant. I noen roller kan det også være aktuelt med utdypende bakgrunnskontroll. Vi vil i alle tilfeller deg opplyse om dette i forkant.

Endelig beskjed
Vi følger deg opp i hele rekrutteringsprosessen, helt frem til stillingen er besatt og holder deg løpende informert.

Oppfølgning
Vi vil gjerne følge opp etter ansettelsen også. Var rollen slik vi forespeilet den til deg? Vi lykkes når du og vår oppdragsgiver lykkes.

Tusen takk for ditt samarbeid!
Vi jobber for å sluttføre rekrutteringsprosessen i uke 49-50.
Vi setter pris på om du kan sette av aktuelle tidspunkter.
Berg-Hansen samarbeider med Hammer & Hanborg. Ved spørsmål om rollen eller rekrutteringsprosessen kan du kontakte Trine Larsen per e-post trine.larsen@hammerhanborg.com eller telefon 22 44 33 00.
Ikke bare er Berg-Hansen et ledende reisebyrå, men de er også først ute med episode i vår nylanserte podcast "Jobbpodden". Hør på episoden med Administrerende direktør er Per Arne Villadsen nedenfor.