Head of Communications
Kandidatprospekt
Introduksjon
I dette dokumentet finner du generell informasjon om NCC og den aktuelle rollen som Head of Communications Norway.
Formålet med dette dokumentet er å gi deg innsikt i, og forståelse for, rekrutteringsprosessen og rollen. Det er også viktig å merke seg at opplysningene gitt i denne sammenfatningen kun er ment som en oversikt, og vi tar forbehold om eventuelle feil og endringer.
Om Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg hjelper bedrifter og organisasjoner med humankapitalen gjennom våre tjenester rekruttering av ledere og spesialister, leie av konsulenter og organisasjonsutvikling. Vi er spesialisten på fagområdene kommunikasjon, markedsføring, HR, growth, MarTech, ComTech og e-commerce.
Hammer & Hanborg ble etablert i 1994, og har omtrent 80 medarbeidere i Norge og Sverige som jobber med oppdrag i både privat og offentlig sektor. Vi er 20 konsulenter på våre kontorer i Oslo, Stockholm og Øresund, og rundt 60 konsulenter som er utleid til våre kunder.
Vi har ansvaret for hele rekrutteringsprosessen, og vi ber om at alle henvendelser om den aktuelle rekrutteringsprosess og stillingen gis direkte til ansvarlig rekrutteringsrådgiver hos Hammer & Hanborg.
Konfidensiell informasjon
Dette dokumentet skal behandles konfidensielt og vi ber deg om ikke å videresende innholdet.
Om NCC
NCC er et av de ledende entreprenørselskapene i Norden. Som ekspert på å drive komplekse byggeprosesser, bidrar NCC til en bygg- og anleggsvirksomhet som har positiv innvirkning på kundene og for samfunnsutviklingen som helhet. Virksomheten omfatter utvikling av næringseiendom, bygge- og infrastrukturprosjekter samt produksjon av asfalt og steinmaterialer. I 2022 omsatte NCC for cirka 54 milliarder SEK og hadde 12.500 ansatte. NCCs aksjer er notert på Nasdaq Stockholm.

- NCC har fem nordiske forretningsområder. De hører inn under tre virksomheter med forskjellig forretningslogikk.
- En industrivirksomhet under forretningsområdet NCC Industry, med hovedvekt på prosessering, særlig steinmaterialer og asfaltproduksjon. Virksomheten binder opp kapital hovedsakelig i steinbrudd og anlegg for asfaltprodukter, som har høye faste kostnader.
En bygg- og anleggsvirksomhet som utføres innenfor to ulike forretningsområder, NCC Infrastructure, NCC Building Nordics og NCC Building Sweden. Virksomheten binder opp lite kapital, har en sterk kapitalflyt og er prosjektorientert.
En utviklingsvirksomhet som utføres innenfor forretningsområdet NCC Property Development. Forretningen binder opp kapital i utviklingseiendommer og pågående prosjekter. Utviklingsvirksomheten er transaksjonsrettet, og markedsrisikoen er større enn for de øvrige forretningsområdene. Det skyldes at det tar mange år fra tomtekjøp til ferdig prosjekt. - NCC har en sterk jordnær kultur og visjon.
- Purpose: Take the customer through the construction process to a positive end-result for all stakeholders.
- NCC har endret «mindset» hvor proaktivitet og en prestisjeløs kultur er forsterket. Hos NCC er en operativ også i strategiske roller.
NCCs verdier og Star behaviors
NCC har et fundament av sterke verdier som styrer vår atferd og våre valg. Verdiene er ærlighet, respekt og tillit, som er forbundet med hverandre og styrer hvordan vi opptrer i selskapet vårt, og hvordan vi driver forretningsvirksomhet sammen med våre partnere.
*Oppriktig og åpen holdning overfor kolleger, kunder og andre interessenter
*Grunnleggende respekt for alle mennesker og deres unike bakgrunn, kompetanse og erfaring
*Tiltro til menneskers evne til å oppnå fremragende resultater og stole på hverandres intensjoner
NCC har vedtatt en samling Star behaviors med tanke på å øke kundeverdien, oppnå synergier på tvers av virksomheter, styrke kompetansen og utvikle ferdigheter. Star behaviors gir oss rettledning i hvordan vi skal opptre, muliggjøre endring og gjøre NCC til et sterkere og bedre selskap.
*Vær lidenskapelig til å prestere: Vi utfordrer hverandre og oss selv for hele tiden til å bli bedre og for å overgå målene og resultatene våre.
*Bygg sammen: Vi jobber aktivt med å sikre et effektivt samarbeid internt, i og mellom enheter og sammen med kundene våre.
*Gjennomfør og følg opp: Vi tar datainformerte beslutninger, kommuniserer dem tydelig og sørger alltid for at det som er bestemt blir gjennomført.
*Vis omtanke: Vi tar ansvar for våre handlinger og bruk av ressurser. Vi håndterer risiko og opptrer med integritet for å sikre trygg og bærekraftig drift med høy kvalitet.
Organisering:
Konsernledelsen i NCC arbeider hovedsakelig med strategiske og konsernovergripende problemstillinger. Konsernledelsen består av:
- Konsernsjef, Tomas Carlsson
- Leder for NCC Infrastructure
- Leder for NCC Building Sweden
- Leder for NCC Building Nordics
- Leder for NCC Industry
- Leder for NCC Property Development
- Finansdirektør
- Juridisk direktør
- Personaldirektør
- Innkjøpsdirektør
- Kommunikasjonsdirektør, Maria Grimberg
Group Communications:
Maria Grimberg er en del av konsernledelsen i NCC og rapporterer til adm. direktør Tomas Carlsson. Maria Grimberg har ansvar for Group Communication og IR;
- Communication NO
- Communication SE
- Communication DK
- Communication FI
- Change Communication and Internal Relations
- Sustainability Communications
- Brand Operations
- IR
- Group External Relations

Om rollen:
Head of Communications Norway har ansvaret for en effektiv kommunikasjonsinfrastruktur og jobbe tett med nordiske kolleger i ulike temaer og kampanjer på tvers av forretningsområdene hos NCC.

Head of Communications Norway har ansvaret for konsernets merkevare- og kommunikasjonsstrategi i Norge.
Som leder av kommunikasjonsfunksjonen i Norge vil du bidra til kommunikasjonsstrategien på nordisk/konsernnivå, bidra til virksomheten/overordnet strategi på nasjonalt nivå, og implementere kommunikasjonsstrategien på nasjonalt nivå.
Du vil utvikle kommunikasjonsstrategier, aktivitetsplaner, rådgivning og prosesser for ekstern og intern publikum for å drive NCCs merkevare og interne engasjement.
Du vil ha ansvar for omdømmebygging, intern og ekstern kommunikasjon, samfunnskontakt og pressekontakt.
Du vil også coache og rådgive ledere og eksperter i kommunikasjon- og omdømmespørsmål, sikre solid omdømmerisikokultur og akselerere transformasjon av kommunikasjonskulturen.
Som Head of Communications Norway vil du ha ansvar for å påvirke både eksterne og interne interessenter med hensyn til NCCs merkevare og omdømme. Du vil også sørge for at NCC er synlig og aktiv i relevante nettverk, og samarbeide med andre aktører i samfunnet.
Som ansvarlig for all kommunikasjon på nasjonalt nivå i Norge, vil du støtte forretningsområdene gjennom følgende struktur:

I rollen som leder vil du ha et helhetlig ansvar for kommunikasjonsavdelingens faglige leveranser, gjøre løpende faglige og ressursmessige prioriteringer, samt ha personal- og budsjettansvar for avdelingen. Du vil også støtte, utvikle og motivere dine medarbeidere.
Personalansvar: Fra kontoret i Norge vil Head of Communications Norway lede et team på 3 personer:
*Media Relations, Tor Heimdahl
*Communication Partner, Robin Stenersen
*Communication Partner, Mari Wæraas
NCC i Norge har et Landsråd som ledes av Grete Aspelund, Head of Business Area NCC Industry Nordic AB. Sammen med lederne for de ulike forretningsområdene i Norge utgjør de til sammen Landsråd, og Head of Communications Norway er en del av denne ledergruppen.
Som leder av kommunikasjonsfunksjonen i Norge vil du være en nøkkelrådgiver for Landsråd og øvrige ledere, og levere på Communications NO-bidraget til konsernets merkevare- og kommunikasjonsstrategi. Du vil påvirke eksterne stakeholdere på NCC omdømme og hensyn, samt interne interessenter på hvordan de skal drive og utvikle NCC merkevare og omdømme. Du vil også sørge for at NCC er synlig og aktiv i riktige nettverk, og samarbeide med andre samfunnsaktører.
Som Leder av kommunikasjonsfunksjonen i Norge vil du ha ansvar for omdømmebygging, intern kommunikasjon, ekstern kommunikasjon, samfunnskontakt og pressekontakt. Du vil utvikle kommunikasjonsstrategier, aktivitetsplaner, rådgivning og prosesser for ekstern og int. publikum for å drive NCC merkevare og interne engasjement. Du vil også coach og rådgive ledere og eksperter i kommunikasjon- og omdømmespørsmål, sikre solid omdømmerisikokultur og akselerere transformasjon av kommunikasjonskulturen, implementere kommunikasjonsstrategier, aktivitetsplaner, rådgivning og prosesser for eksterne og interne interessenter og å drive interne engasjement. Du vil også bygge personprofiler, ha mediekontakt (via pressesjef), og håndtere issues og kriser.
Viktige kontaktpunkter for rollen:
- Maria Grimberg, Head Of Communications
- Landsråd Norge
- Ledere av forretningsområder
- Head Of Communications SE
- Head Of Communications DK
- Head Of Communications FI
- Eksterne stakeholders
- Myndigheter
- Samfunnsaktører
- Organisasjoner
Kompetanse vi søker
Vi ser etter deg som har med deg relevant høyere utdanning, bred erfaring innen ulike kommunikasjonsdisipliner, som mediehåndtering, topplederrådgiving, interessenthåndtering, myndighetskontakt og internkommunikasjon og samt erfaring med pro- og reaktiv mediehåndtering. Eksakt hvor lang, og fra hvilken bransje du har erfaring fra er ikke viktig, det viktigste er at du er trygg og dyktig i faget ditt, har grunnleggende endringskompetanse og endringsvilje, digital nysgjerrighet, samfunnsengasjement og gode relasjonsskapende evner.
Som leder er du en som vet at detaljstyring og kontroll hører til historien, nå trenger vi ledere som evner å bygge organisasjoner ved å motivere og inspirere andre. Evnen til å ta beslutninger og håndtere vanskelige og utfordrende situasjoner objektivt er en viktig egenskap. Det samme gjelder evnen til å innby til tillit og gode kommunikative evner, evnen til å tydeliggjøre visjoner, begreper og meninger. Du evner også å identifiserer de forskjellige behovene og ambisjonene i organisasjonen og tiltrekker deg og evner å beholde talenter. Det betyr at du evner å motivere og inspirere andre. Du tar beslutninger og håndterer vanskelige og utfordrende situasjoner objektivt.
Evnen til å samarbeide effektivt med andre blir stadig viktigere når alt globaliseres. Teknologien gjør at vi finner nye muligheter når vi samarbeider på tvers av bransjer, fagområder og ulike kulturer. Derfor er det viktig at du har evnen til å samhandle med forskjellige fagområdene, kan samarbeide med folk på alle nivåer både internt og eksternt. Essensielle egenskaper er integritet, innby til tillit og ha forståelse for andres perspektiv og en lite hierarkisk måte å samarbeide med andre.
Om prosessen

Oppstart
Sammen vår oppdragsgiver utarbeider vi en kravprofil som inneholder informasjon om den aktuelle stillingen, selskapet/organisasjonen og eksterne faktorer som er essensielle for å lykkes. Et utdrag av dette finner du i dette dokumentet.

Du intervjues
Under første innledende intervju vil vår rekrutteringskonsulent og du i samarbeid gjennomgå aktuell rolle og vi vil avdekke din kompetanse og motivasjon. Vi spør om din formalkompetanse, om dine faktiske meritter, hva du har oppnådd tidligere og din nåværende arbeidsplass og vi vil snakke om hva som er viktig for deg i fremtidig jobb. Vi vil også innhente dine vitnemål og eventuelle arbeidsprøver.

Vi holder deg oppdatert
Dersom begge parter ønsker å gå videre i prosessen vil du bli presentert for vår oppdragsgiver. Da presenterer vi din CV sammen med vår vurdering av intervjuet og hvorfor vi mener du er kvalifisert for stillingen.

Du forberedes
Dersom vår oppdragsgiver også finner deg interessant for stillingen, vil du og vår oppdragsgiver treffes for et intervju. Vi deltar normalt ikke i dette intervjuet, men vi vil forberede deg. For at du skal være best mulig forberedt, vil vi gi deg råd om hvilke kompetanser du bør fremheve under møtet, og tips om hvilke spørsmål du bør stille for den aktuelle stillingen og selskapet.

Tester og dybdeintervju
Om både du og vår oppdragsgiver ønsker å gå videre i rekrutteringsprosessen vil du få gjennomføre tester og kompetansebasert intervju med din rådgiver hos Hammer & Hanborg.
Hammer & Hanborg har i samarbeid med SHL utviklet en kompetansemodell som er essensiell i alle våre rekrutteringer. Fra analysen av kompetansebehovet til gjennomføringen og sluttvurderingene. Vår modell er tilpasset fremtidens arbeidsliv, er kompetansebasert, vektlegger potensial. Les mer om vår kompetansemodell her. Kompetanse inkluderer en persons kunnskap, ferdigheter, holdninger og hvordan disse brukes i samspill. Vi har valgt å definere kompetanse til å inneholde følgende komponenter:
- Kunnskap
- Forståelse
- Ferdigheter - å gjøre i en situasjon
- Kognitive ferdigheter (tallforståelse, lesing, skriving, problemløsning, analyse, kritisk tenkning)
- Sosiale ferdigheter (evne til samarbeid, kommunikasjon, skape felles forståelse, skape tillit)
- Emosjonelle ferdigheter (utholdenhet, selvdisiplin, motivasjon, åpenhet)
Du og vår oppdragsgiver vil motta en sammendragsrapport av resultatene.

Ytterligere intervju hos oss og oppdragsgiver
Vi vil følge opp med ytterligere samtaler hos oss og hos vår oppdragsgiver, inkludert en case- gjennomføring.

Referansesjekk
Finalekandidatene vil bli referansekontrollert. Til denne rollen ønsker vi å prate med tre referansepersoner. Vi formidler resultatene av referansesjekken for vår oppdragsgiver. Vi bruker Refapp som verktøy i våre rekrutteringsprosesser, og noen ganger ringer vi dine referanser. Du blir alltid varslet i forkant. I noen roller kan det også være aktuelt med utdypende bakgrunnskontroll. Vi vil i alle tilfeller deg opplyse om dette i forkant.

Endelig beskjed
Vi følger deg opp i hele rekrutteringsprosessen, helt frem til stillingen er besatt og holder deg løpende informert.

Oppfølgning
Vi vil gjerne følge opp etter ansettelsen også. Var rollen slik vi forespeilet den til deg?
Vi lykkes når du og vår oppdragsgiver lykkes.

Tusen takk for ditt samarbeid!
Har du spørsmål om rollen eller rekrutteringsprosessen kan du kontakte Trine Larsen per e-post trine.larsen@hammerhanborg.com eller telefon 22 44 33 00.