Forretningsutvikler til Bertel O. Steen
Vil du være med på å utvikle bilbransjen?
Kandidatprospekt
Introduksjon
I dette dokumentet finner du generell informasjon om Bertel O. Steen, den aktuelle stillingen som forretningsutvikler og om de utfordringer du vil møte og hvilke forventninger som stilles til rollen. Formålet med dette dokumentet er å gi deg innsikt i, og forståelse for, rekrutteringsprosessen og rollen. Det er også viktig å merke seg at opplysningene gitt i denne sammenfatningen kun er ment som en oversikt, og vi tar forbehold om eventuelle feil og endringer.
Om Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg er et konsulenthus som hjelper bedrifter og organisasjoner med humankapitalen gjennom våre tjenester innen rekruttering, konsulentutleie, bemanning og organisasjonsutvikling. Vi er spesialisert innen kommunikativ og digital kompetanse.
Hammer & Hanborg ble etablert i 1994, og har omtrent 80 medarbeidere i Norge og Sverige som jobber med oppdrag i både privat og offentlig sektor. Vi er 24 konsulenter på våre kontorer i Oslo, Stockholm og Øresund, og rundt 60 konsulenter som er utleid til våre kunder.
Vi har ansvaret for hele rekrutteringsprosessen, og vi ber om at alle henvendelser om den aktuelle rekrutteringsprosess og stillingen gis direkte til ansvarlig rekrutteringsrådgiver hos Hammer & Hanborg.
Konfidensiell informasjon
Dette dokumentet skal behandles konfidensielt og vi ber deg om ikke å videresende innholdet.
Dette er Bertel O. Steen
Bertel O. Steen AS med datterselskaper er et av Norges største service- og handelskonsern. Konsernet importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citröen, DS, Opel, Jeep, Fiat, Alfa Romeo, smart, Fuso og Setra til Norge og er også en betydelig aktør innen bildetalj, bilfinans og verksteddrift. Konsernet har i overkant av 2 500 medarbeidere som hele tiden søker bedre løsninger til beste for kundene og samfunnet. Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune. Les mer på www.bos.no


Rollen som forretningsutvikler
Årsak til rekrutteringsbehovet
Avdelingen har bestått av ni personer. To går videre til andre lederroller i konsernet, så det er sju igjen på teamet. De ønsker nå derfor å fylle på med en til to nye personer.
Stillingstittel:
- Forretningsutvikler
Avdeling:
- Strategi og forretningsutvikling
Rapporterer til:
- Magnus Øverby, EVP Strategy & Business Development at Bertel O. Steen AS
Ansvarsområder og Arbeidsoppgaver:
- Identifisering, planlegging, gjennomføring og oppfølging av prosjekter i hele konsernet
- Bidra i selskapets strategiarbeid
- Analysere og vurdere markedsmuligheter
- Sikre kvalitet i prosjektleveranser
- Levere på definerte mål og oppnå gevinstrealiseringer
- Bidra til å løfte og videreutvikle Bertel O. Steens mobilitetstjenester
- Forankre prosjektmandater hos alle interessenter
PRIMÆRE ARBEIDSOMRÅDER (OMTRENTLIG TIDSBRUK FOR HVERT AV OMRÅDENE) CA ANDEL%
Strategi, markedsanalyse og planlegging |
20% |
Gjennomføring og oppfølging av prosjekter på tvers av konsernet |
70% |
Rapportering |
10% |
Viktige kontaktpunkter for rollen
Internt:
- Direktør for strategi og forretningsutvikling, Magnus Øverby
- Gjennom prosjekter kan dette i praksis være hele Bertel O. Steen
Eksternt:
- Forhandlingsmotparter, samarbeidspartnere, advokater etc.
KPI-er for rollen:
- Deltagelse og bidrag i prosjekter og miljø
Særlig uavhengig stilling: Ja
Personalansvar: Nei
Budsjettansvar: Nei
Reisevirksomhet / helgejobbing: Lite
Kompetanse vi søker etter til denne rollen
Til rollen som forretningsutvikle til Bertel O. Steen ser vi etter kandidater med høyere utdanning innenfor relevante fagområder, som kan være økonomi, jus, it eller andre fagområder. Riktig profil har i tillegg en klar kommersiell profil og har god foretningsforståelse.
Vi tror det er viktig med følgende arbeidserfaring:
- 2-5 års erfaring som konsulent, eller forretningsutviklinger eller tilsvarende
- Konsulenthus og industribedrifter med forretningsutviklingsmiljø er veldig relevant erfaring
- Erfaring med forbedringsprosjekter, strategiprosjekter og større transformasjonsprosjekter
- God økonomisk, kommersiell og forretningsmessig forståelse
- God tallforståelse
- Erfaring med bruk av metode og analyse
Det er viktig med gode kommunikasjonsegenskaper, og har gode norsk og engelskkunnskaper. Norsk er arbeidsspråket, men i kommunikasjons med utenlandske aktører og produsenter brukes i engelsk. Det er også nødvendig med generelt høy it-kompetanse, ikke minst i Ecxel og PowerPoint. Opplæring i interne systemer vil bli gitt.
Vi tror også at det er viktig med følgende personlige egenskaper:
- Trigges av endring og fremgang.
- Lagspiller og relasjonsbygger.
- Selvdrivende.
- Engasjert.
Vi mener at det er en forskjell på å være dyktig og være riktig for en jobb. Hammer & Hanborg ser på kompetanse som mer enn en CV. Kompetanse inkluderer en persons kunnskap, ferdigheter, holdninger og hvordan disse brukes i samspill. Vi har valgt å definere kompetanse til å inneholde følgende komponenter:
- Kunnskap.
- Forståelse.
- Ferdigheter.
- Potensial.
- Kognitive ferdigheter.
- Sosiale ferdigheter.
- Emosjonelle ferdigheter.
- Holdninger og verdier.
Personlige egenskaper – Hammer & Hanborg kompetansemodell
Performer
Evnen til å ta ansvar for hvordan man best bidrar til helheten, prioritere resurser og få ting til å skje er evnen det er behov for i mange roller i arbeidslivet. Evnen til selvledelse er viktig når vi er i endring. Egenskaper som lite detaljstyring og kontroll kombinert med høyt tempo er essensielle evner i denne egenskapen.
Change Maker
De som alltid finner muligheter for forbedring og effektivisering og som får energi av endringer er en viktig ressurs. Endring handler ikke om å flytte seg fra A til B, men det er noe som pågår konstant. Evnen til å se endringsbehov og ikke oppleve endringer som forvirrende og truende er viktig. Dette er egenskapen som får energi av endring og evnen gjør også at en arbeider godt i ustruktur. Dette er også egenskapen som implementerer raskt nye verktøy og metoder og innfører endringer i organisasjonen med entusiasme. Viktig egenskap er å ikke bli distrahert og forstyrres av at forutsetninger og markedet endres, det gir heller mer energi. Egenskaper som change maker er også evnen til å håndtere usikkerhet og å håndtere motgang.
Co-Creator
Even til å samarbeide effektivt med andre blir stadig viktigere når alt globaliseres. Teknologien gjør at vi finner nye muligheter når vi samarbeider på tvers av bransjer, fagområder og ulike kulturer. Dette er egenskapen evner å samhandle med de forskjellige fagområdene. Den evner og trives i roller der en har mulighet til å jobbe med ulike spesialist funksjoner og fagområder, og som kan samarbeide med folk på alle nivåer både internt og eksternt. Essensielle egenskaper er integritet, innby til tillit og ha forståelse for andres perspektiv og en lite hierarkisk måte å samarbeide med andre.
Om rekrutteringsprosessen

Oppstart
Sammen vår oppdragsgiver utarbeider vi en kravprofil som inneholder informasjon om den aktuelle stillingen, selskapet/organisasjonen og eksterne faktorer som er essensielle for å lykkes. Et utdrag av dette arbeidet finner du i dette dokumentet.

Utlysning
Vi publiserer den ledige jobben i vårt eget nettverk og i relevante kanaler.

Du intervjues
Under første innledende intervju vil vår rekrutteringskonsulent og du i samarbeid gjennomgå aktuell rolle og vi vil avdekke din kompetanse og motivasjon. Vi spør om din formalkompetanse, om dine faktiske meritter, hva du har oppnådd tidligere og din nåværende arbeidsplass og vi vil snakke om hva som er viktig for deg i fremtidig jobb. Vi vil også innhente dine vitnemål og eventuelle arbeidsprøver.

Vi holder deg oppdatert
Dersom begge parter ønsker å gå videre i prosessen vil du bli presentert for vår oppdragsgiver. Da presenterer vi din CV sammen med vår oppfatning av intervjuet og hvorfor du er kvalifisert for stillingen.

Du forberedes
Dersom vår oppdragsgiver også finner deg interessant for stillingen, avtaler vi et møte med deg og vår oppdragsgiver for et intervju. Vi deltar normalt ikke i dette intervjuet, men vi vil forberede deg. For at du skal være best mulig forberedt, vil vi gi deg råd om hvilke kompetanser du bør fremheve under møtet, og tips om hvilke spørsmål du bør stille for den aktuelle stillingen og selskapet.

Tester og dybdeintervju
Hvis både du og vår oppdragsgiver ønsker å gå videre i rekrutteringsprosessen dere begge ønsker å gå videre, ber vi deg gjennomføre personlighetsspørreskjema og tester. Dette vil bidra til å kartlegge din prefererte arbeidsadferd, motivatorer og sannsynlighet for å lykkes i rollen. Etter gjennomføringen av testene gjennomfører vi intervju med deg basert på vår egen kompetanseprofil. Du mottar en rapport av resultatene.
Deretter presenterer vi resultatene for deg og vår oppdragsgiver. Her kan du lese mer om Hammer og Hanborgs kompetansemodell. Vi avtaler tidspunkt som passer oss begge for dette møte.
Hammer & Hanborgs kompetansemodell er utarbeidet i samarbeid med SHL. SHL er et internasjonalt selskap som er verdensledende innen arbeidspsykologiske verktøy og talent management løsninger. Her kan du lese mer om SHL.

Ytterligere intervju hos oss og oppdragsgiver
Vi vil følge opp med ytterligere samtaler hos oss og hos vår oppdragsgiver, inkludert en case- gjennomføring.

Referansesjekk
Finalekandidatene vil bli referansekontrollert. Til denne rollen ønsker vi å prate med tre referansepersoner. Vi formidler resultatene av referansesjekken for vår oppdragsgiver. Vi bruker Refapp som verktøy i våre rekrutteringsprosesser, og noen ganger ringer vi dine referanser. Du blir alltid varslet i forkant. I noen roller kan det også være aktuelt med utdypende bakgrunnskontroll. Vi vil i alle tilfeller deg opplyse om dette i forkant.

Endelig beskjed
Vi følger deg opp i hele rekrutteringsprosessen, helt frem til stillingen er besatt og holder deg løpende informert.

Oppfølgning
Vi vil gjerne følge opp etter ansettelsen også. Var rollen slik vi forespeilet den til deg? Vi lykkes når du og vår oppdragsgiver lykkes.

Tusen takk for ditt samarbeid!
Vi jobber for å sluttføre rekrutteringsprosessen i uke 49-50.
Vi setter pris på om du kan sette av aktuelle tidspunkter.
Berg-Hansen samarbeider med Hammer & Hanborg. Ved spørsmål om rollen eller rekrutteringsprosessen kan du kontakte Trine Larsen per e-post trine.larsen@hammerhanborg.com eller telefon 22 44 33 00.
Ikke bare er Berg-Hansen et ledende reisebyrå, men de er også først ute med episode i vår nylanserte podcast "Jobbpodden". Hør på episoden med Administrerende direktør er Per Arne Villadsen nedenfor.