Communication Manager Hexagon Composites ASA
Kandidatprospekt
Introduksjon
I dette dokumentet finner du generell informasjon om Hexagon Composites og den aktuelle rollen som Communication Manager.
Formålet med dette dokumentet er å gi deg innsikt i, og forståelse for, rekrutteringsprosessen og rollen. Det er også viktig å merke seg at opplysningene gitt i denne sammenfatningen kun er ment som en oversikt, og vi tar forbehold om eventuelle feil og endringer.
Om Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg er et konsulenthus som hjelper bedrifter og organisasjoner med rekruttering, konsulentutleie, bemanning og organisasjonsutvikling. Vi er spesialisert innen kommunikativ og digital kompetanse.
Hammer & Hanborg ble etablert i 1994, og har omtrent 80 medarbeidere i Norge og Sverige som jobber med oppdrag i både privat og offentlig sektor. Vi er 20 konsulenter på våre kontorer i Oslo, Stockholm og Øresund, og rundt 60 konsulenter som er utleid til våre kunder.
Vi har ansvaret for hele rekrutteringsprosessen, og vi ber om at alle henvendelser om den aktuelle rekrutteringsprosess og stillingen gis direkte til ansvarlig rekrutteringsrådgiver hos Hammer & Hanborg.
Konfidensiell informasjon
Dette dokumentet skal behandles konfidensielt og vi ber deg om ikke å videresende innholdet.
Om Hexagon Composites ASA
- Hexagon Composites ASA er et internasjonalt teknologikonsern og en ledende aktør innen lettvektsløsninger for lagring og transport av alternativ energi. Hexagon Composites leverer transport- og lagringsløsninger for komprimert naturgass, biogass og hydrogen. Hexagon Composites løsninger er viktige bidrag for å realisere transportalternativer med lave eller null utslipp. Hexagon Composites er også en ledende leverandør av komposittarmeringer.
- Hexagon Composites ble etablert i år 2000 og har opplevd en solid vekst tuftet på teknologisk nytekning og god posisjonering i markedet.
- Hexagon Composites har som mål å være globalt ledende innenfor nisjemarkeder i komposittindustrien. Selskapet har tre forretningsområder og gjennom innovative og konkurransekraftige løsninger skal selskapet skape nye markeder og ta markedsandeler fra tradisjonelle materialer.
- Selskapet er listet på Oslo Børs.
- Ca. 1700 ansatte totalt.
- 30+ nasjonaliteter.
- 23 lokalasjoner.
- Hovedkontoret i Ålesund.
- Kontor i Oslo.
- 15/16 ansatte i ASA hvor 8 er lokalisert i Ålesund og 5 er i Oslo , + et par remote) Oslo deler kontor med Hexagon Purus.
- Forretningsområder: Hexagon Agility, Hexagon Ragasco, Hexagon Digital Wave og Hexagon Purus.
- CEO: Jon Erik Engeset
- Management:
Om rollen som Communication Manager
Hexagon Composites vokser og det er behov for styrkes med en erfaren Communication Manager.
Communication Manager vil ha et bredt ansvarsområde med ansvar for å initiere, planlegge og utføre interne og eksterne kommunikasjonsaktiviteter for å ytterligere bygge og styrke Hexagons profil i målmarkeder.
Arbeidsoppgaver og ansvarsområder:
- Redaktør for nettside, intranett og sosiale mediekanaler.
- Lederstøtte med ekstern og intern kommunikasjon, inkludert presentasjonsmateriale, talepunkter, sosiale medieinnlegg, sammendrag, mm.
- Produsere pressemeldinger, presentasjoner og annen informasjon for ulike eksterne og interne kanaler.
- Koordinere, planlegge og støtte ulike prosjekter og generelle kommunikasjonsoppgaver globalt.
- Overvåke og følge opp relevant mediedekning.
- Støtte beredskap for krisekommunikasjon.
- Følge opp og evaluere ulike eksterne tjenesteleverandører.
Primære arbeidsområder, ca. andel i%
- Operativt visuell produksjon 50 %
- Tekstproduksjon 30 %
- Strategi/Prosjekt 20 %
Arbeidskultur:
- Rollen krever samhandling på tvers av tidssoner. Det er et høyt kompetansemiljø og det er en kultur for at en tar initiativ og jobber ekstra i perioder. Det forventes en stor grad av selvledelse.
Måle parameter:
- Rollen vil bidra til økt produksjonskapasitet på kommunikasjonfaglige produksjoner og rådgivinger.
Rapporterer til:
- Berit-Cathrin Høyvik Director of Communications
Viktige kontaktpunkter for rollen:
- Berit-Cathrin Høyvik
- Karen Romer
- Toppledelse og konsernledelsen
Kompetanse vi søker
Kvalifikasjoner:
- Relevant utdanning, minst bachelor innen medie, kommunikasjon, markedsføring eller andre relevante felt.
- Flytende i engelsk og noe norsk forståelse er en fordel.
- Relevant erfaring innen corporate communication.
- Avanserte ferdigheter i PowerPoint, erfaring med Adobe Creative Cloud eller lignende er en fordel.
- Sterke ferdigheter innen visuell kommunikasjon.
- Erfaring med å forenkle kompliserte budskap.
Personlige egenskaper:
For å lykkes er en proaktiv, relasjonsbygger, uredd og diplomatisk, strukturert i arbeidsform, trives med stadige endringer og evner å prioritere og endre prioriteringer.
- Trives med høye leveransekrav.
- Evne å få ideer og strategi ut i praksis
- Nysgjerrig.
- Fleksibel og strukturert med evnen til å prioritere og raskt tilpasse seg endringer eller nye utfordringer.
- Sterke samarbeidsevner på tvers av tidssoner og kulturer.
- Proaktiv og løsningsorientert med en sterk "kan gjøre" holdning.
- Skaper relasjoner og nettverk.
- Tilpasser seg og reagerer på endring.
- Analysere og fortolker.
- Endingsorientert.
Om prosessen

Oppstart
Sammen vår oppdragsgiver utarbeider vi en kravprofil som inneholder informasjon om den aktuelle stillingen, selskapet/organisasjonen og eksterne faktorer som er essensielle for å lykkes. Et utdrag av dette finner du i dette dokumentet.

Utlysning
Vi publiserer den ledige jobben i vårt eget nettverk og i relevante kanaler.

Du intervjues
Under første innledende intervju vil vår rekrutteringskonsulent og du i samarbeid gjennomgå aktuell rolle og vi vil avdekke din kompetanse og motivasjon. Vi spør om din formalkompetanse, om dine faktiske meritter, hva du har oppnådd tidligere og din nåværende arbeidsplass og vi vil snakke om hva som er viktig for deg i fremtidig jobb. Vi vil også innhente dine vitnemål og eventuelle arbeidsprøver.

Vi holder deg oppdatert
Dersom begge parter ønsker å gå videre i prosessen vil du bli presentert for vår oppdragsgiver. Da presenterer vi din CV sammen med vår oppfatning av intervjuet og hvorfor vi mener du er kvalifisert for stillingen.

Du forberedes
Dersom vår oppdragsgiver også finner deg interessant for stillingen, vil du og vår oppdragsgiver treffes for et intervju. Vi deltar normalt ikke i dette intervjuet, men vi vil forberede deg. For at du skal være best mulig forberedt, vil vi gi deg råd om hvilke kompetanser du bør fremheve under møtet, og tips om hvilke spørsmål du bør stille for den aktuelle stillingen og selskapet.

Tester og dybdeintervju
Hvis både du og vår oppdragsgiver ønsker å gå videre i rekrutteringsprosessen dere begge ønsker å gå videre, ber vi deg gjennomføre personlighetsspørreskjema og tester. Dette vil bidra til å kartlegge din prefererte arbeidsadferd, motivatorer og sannsynlighet for å lykkes i rollen. Etter gjennomføringen av testene gjennomfører vi intervju med deg basert på vår egen kompetanseprofil. Du mottar en rapport av resultatene.
Deretter presenterer vi resultatene for deg og vår oppdragsgiver.
Her kan du lese mer om Hammer og Hanborgs kompetansemodell. Hammer & Hanborgs kompetansemodell er utarbeidet i samarbeid med SHL. SHL er et internasjonalt selskap som er verdensledende innen arbeidspsykologiske verktøy og talent management løsninger. Her kan du lese mer om SHL.

Ytterligere intervju hos oss og oppdragsgiver
Vi vil følge opp med ytterligere samtaler hos oss og hos vår oppdragsgiver, inkludert en case- gjennomføring.

Referansesjekk
Finalekandidatene vil bli referansekontrollert. Til denne rollen ønsker vi å prate med tre referansepersoner. Vi formidler resultatene av referansesjekken for vår oppdragsgiver. Vi bruker Refapp som verktøy i våre rekrutteringsprosesser, og noen ganger ringer vi dine referanser. Du blir alltid varslet i forkant. I noen roller kan det også være aktuelt med utdypende bakgrunnskontroll. Vi vil i alle tilfeller deg opplyse om dette i forkant.

Endelig beskjed
Vi følger deg opp i hele rekrutteringsprosessen, helt frem til stillingen er besatt og holder deg løpende informert.

Oppfølgning
Vi vil gjerne følge opp etter ansettelsen også. Var rollen slik vi forespeilet den til deg?
Vi lykkes når du og vår oppdragsgiver lykkes.

Tusen takk for ditt samarbeid!
Vi jobber for å sluttføre rekrutteringsprosessen innen utløp av november 2023.
Har du spørsmål om rollen eller rekrutteringsprosessen kan du kontakte Trine Larsen per e-post trine.larsen@hammerhanborg.com eller telefon 22 44 33 00.